torsdag den 14. august 2014

Sommer i Kolonihaven

 
Normalt er der mange liljer i Kolonihaven, hvilket også er grunden til jeg tog nogle med hjem for at have i en vase, ellers syntes jeg man skal lade dem være i naturen.

 
 
 
Kirsebær
 
Som I kan se, er min placering af frugttræer fantastisk, da der ingen risikoer er for vindrift fra naboarealer.  På billedet i forgrunden er det et pæretræ, i midten æbletræ og til venstre kirsebærtræ.
 
 
Forår

Sommer


 
Det er dejligt endelig at have kirsebær, da de altid er gode at spise som snack til lidt fjernsyn om aftenen, intet bedre end friske og modne kirsebær :)
 
 
 
 
Ud over kirsebærrene gav "høsten" også en masse andet godt, endnu en af grundene til jeg elsker sommer, man lever godt :)
 
 
 
Roser
 
Jeg syntes det er utrolig godt at have børn med når man laver ting som disse. Det lærer børnene om hvordan naturen fungere, og hvordan planter gror. Det er også en sjov oplevelse at se de små planter blive store og få blomster.
 
 
 
Vi havde været ved en planteskole hvor min datter fik lov til at vælge den pæneste rose, som man så kan se er lyserød. Og her lærer hun fra mormor hvordan man sætter sådan en plante i jorden.

 
 
 
 
De starter med at putte jord i en potte, og derefter putter planten i, så banker man jorden lidt så det er fast, og vander grundigt bagefter. De hyggede de sig gevaldigt med :)
 
Tit når vi går tur med hunden tager vi forbi Kolonihaven for at vande roserne, på denne måder lærer min datter også at planter skal have vand for at overleve.
 
 
Drivhus
 
 
 
Som belønning for det hårde arbejde kan man nyde en agurk i drivhuset :)
 
 
 
På billederne nedenfor er et andet eksempel på hvad en "høst" kan give, når man skal kokkerer ud fra dette, er det godt at have "mormor" til at hjælpe, da jeg ikke selv er så øvet, specielt hvad angår radisser. På denne måde kan både mig og min datter følge med, samtidig med jeg selv lærer til senere. 
 
 
Det sjove for mig er at se min datter blive forundret når hendes mor også lærer ting hun ikke kender, når mor jo ellers altid ved alt :)
 

 
 
 
 
 
 
 
Noget vi også har masser af, er dild. Dette er fantastisk til at hakke i små portioner, og derefter smide i fryseren. På denne måde er det nemt at tage en pakke ud til at drysse over nye kartofler, salat eller andet til aftensmaden.
 
 

Når dilden stadig er frisk og den bliver plukket og hakket, kan duften være helt berusende.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar