lørdag den 4. oktober 2014

Biotop Opgave 6

For mig har det altid været vigtigt og læse for min datter, for det første så elsker jeg at bruge tiden med hende, og forklare de ting hun ikke forstår. Men en bog kan også gøre mere end og lære hende om verden, den kan også, groft sagt lære hende et sprog. Børn der får læst op hver dag, ender med et stærkere sprog, så de kan udtrykke sig klart og nuanceret, dette er også vigtigt, kommunikativt og socialt.  

Derfor har jeg valgt at lave en bog til Biotop Opgave 6. I min bog vil jeg skrive om svampeturen. Der skal være forklaringer af de forskellige svampe, hvor man kan finde dem, og hvornår på året de viser sig. Der skal også være billeder og opskrifter af det mad jeg har lavet med svampene.

Derudover vil jeg også skrive om en aktivitet man kan lave med børn. De kan tage med i skoven, og finde forskellige ting som:

  • Svampe
  • Grankogler
  • Mos
  • Bær
  • Grene 
  • Blade
  • Kastanjer
  • Sten

Når man så kommer hjem, og har klargjort de forskellige ting der er fundet, kan man dele det op, grankogler for sig, mos for sig etc. Så har man et lys i midten og lidt jord på en tallerken, også kan barnet selv bestemmer hvordan det skal se ud. Dette er også noget som selv børnehavebørn kan deltage i. Arbejdsformen er også god, da det opfordrer til kreativitet, og børnene lærer lidt og skulle tænke selv. På denne måde "dokumenterer" børnene også deres arbejde løbende.

Til juletiden kan man så stille to muligheder op, en Adventskrans eller et kalenderlys. Så har børnene et valg, hvilket også gør deres "kreation" mere personlig, så det er noget de virkelig vil tage sig tid til, og fokusere på. Det at de har lavet deres helt egen :)

En opgave som denne vil også vise hvordan de forskellige børn tænker, hvad de synes er pænt og hvilke udtryk de benytter sig af. Måske er der nogen som stiller mange spørgsmål, mens andre kan klare sig selv. Det kunne også være sjovt at se om der er børn med gemt talent :)

Jeg har også tænkt mig at prøve denne aktivitet med min datter, og som fremtidig pædagog, som noget der kan gøre børn nysgerrige om naturen, og sørge for de er aktive. Det kan også sætte gang i at man laver flere bøger hvis det bliver gjort i en institution, så kan det være bøger om strandture eller lejrture. Og altid være til rådighed på en hylde, til andre børn i fremtiden.

Måske kan mit forløb med bogen starte en tradition op, et lille eksperiment for at se hvor langt man kan tage idéen, til sidst have en bog for hver årgang i en børnehave, som et årsbillede når man går ud af folkeskolen, men i bogform og for den sidste årgang i en børnehave. Det øger chancen for at børnene bliver engageret, da bogen ville blive en speciel ting som alle børn til sidst kan være en del af, og sætte deres eget præg på børnehave. Og som et minde at kunne tage frem :)

Som pædagog bør man dog forberede sig selv inden man tager på en tur som denne. Viden om hvor de forskellige ting findes, og hvad der ikke må tages(fx giftige svampe) er vigtig. Ellers kan turen blive noget lang, og med få fund.

Arbejdsformen til denne aktivitet er også god til at skabe kreativitet og til at børnene kan prøve sig frem, og lave noget af deres eget.



Min færdige bog vil blive vist frem til fremlæggelsen :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar