lørdag den 6. september 2014

Lær at tegne

Under mit praktikophold, fik jeg øjnene åbnet for hvor vigtigt det er at tegne med børn, og lære dem at udtrykke sig. Når man læser bøger, eller fortæller historier, vil børnene tit have det tegnet så de kan følge bedre med, og derved lære mere.

At tegne bør også være en stor del af alle børnehaver, da det giver gode muligheder for at tale med børnene, man bliver lukket ind i deres lille univers. Det opfordrer børn til at udtrykke sig "kunstnerisk".

Specielt når det er en aktivitet hvor man ikke skal spørge om lov og ikke skal bruge en kammerat, man kan sagtens tegne selv, og tegninger er også meget individuelle, man kan hurtigt se hvilke emner der interesserer de forskellige børn, nogle tegner biler, nogle prinsesser, og nogle dyr, man kan kalde det ærlige billeder hvor der ikke er sat regler op for hvordan man skal udtrykke sig, men at barnet har rum og tid til at gøre det på sin egen måde.

Efter et halvt år, havde man også hurtigt lært hvem der har kæledyr, de optrådte tit på tegningerne :)

Et eksempel fra praksis under praktik 2

Jeg iagttog en pige som ville lege med en anden gruppe piger, hun fik afslag og valgte derefter at tegne, da papiret og alle farverne var tilgængelige i højde for børnene. Jeg valgte så at gå hen og snakke og tegne med hende efter lidt tid.

Hun havde tegnet en prinsesse og forklarede at det elskede hun at gøre. Herefter kom alle de piger som tidligere havde afvist hende, og spurgte om de måtte være med, hurtigt sagde jeg at selvfølgelig må alle være med. Her valgte jeg ikke at give hende en mulighed, for at sige nej, da hun også skal lære at man ikke må udelukke andre. Hun sagde så også selv med det samme at det måtte de da godt. Hun blev meget glad da de spurgte hende, og et smil fra hende viste mig at det var en succes.

  • Derfor syntes jeg det er vigtigt at der er redskaber til at tegne med, og at de er let tilgængelige for børn, hvis nu de bliver afvist i en leg, og de ikke har lyst til at blive afvist et andet sted, så kan de vælge at tegne, dette er også en aktivitet man ikke kan være for mange til, selv hvis der er for få borde eller stole, så kan man sætte sig på gulvet og tegne.
I følge Dagtilbudsloven, pædagogiske læreplaner "Kulturelle udtryksformer og værdier" punkt nr. 6, giver det at tegne også børn en mulighed for at udvikle sig kulturelt, Mødet med andre mennesker og deres udtryksformer, og folk der kan forklare kunst og kultur, kan sætte gang i udviklingen af et barns udtryksformer.

Link:



At tegne har flere fordele for børn, her kort nogle af dem beskrevet:

  • Individuel udtrykningsform; børnene kan fortælle om deres liv og deres oplevelse, uden pres eller en følelse af at det skal gøres på en bestemt måde,

  • Kulturel udvikling; børnene lærer også at fortolke andres tegninger, hvilket giver dem perspektiv, og inspiration til deres egne tegninger.

  • Simpel udtryksform; det er nemmere og tegne en hest, end det er at forme den i ler eller lave den i træ, og derfor er dette også en udtryksform som alle kan være med i, på denne måde behøver man aldrig udelukke nogle.


Man kunne for sjov sætte et lille urealistisk mål, og sige at billedet nedenfor skal være en mulighed :)


En kunstner tegnede videre på sin to-årigs kruseduller.



Jeg har i længere tid ønsket at blive bedre til at tegne, Naturen, landskaber, planter, dyr og mennesker. I forbindelse med min uddannelse har jeg erfaret, at det er noget der fanger, motiverer, udfordrer og beskæftiger børn i timevis.

Jeg har lavet en lille liste jeg godt kunne tænke mig at komme igennem i forløbet:
  • Praktiske øvelser og dygtiggørelse
  • En telttur i det fri, hvor man finder et område eller et "billede" af noget man vil tegne, fx en solnedgang over en sø.
  • Benytte en side, fundet på nettet, "Step by Step drawing" til at lære mig de grundlæggende ting.
  • Få hjælp af Jørgen Rosengaard.
  • Benytte dette tegnesæt:¨
 
 
En lille fin kuffert :)
 
 



Litteratur og andet materiale:
www.easydrawingtutorials.com
www.pinterest.com/pbarrier/drawing-step-by-step
Samt diverse youtube videoer om emnet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar