mandag den 28. april 2014

Mælkebøtter


Biotopopgave 3

 

Biotop: Kolonihave/ Mælkebøtter:

Som en efterfølger til min biotopopgave med kartofler, ville jeg lave et indlæg med noget jeg ikke selv har plantet. Nemlig mælkebøtter.

 
·        Mælkebøtte (Taraxacum) er en slægt af stauder med pælerod og nogle få, hule stængler, hver med en endestillet kurv. Bladene er rosetstillede. Slægten består af ca. 1000 apomiktiske arter, der er inddelt i sektioner.



Jeg er så heldig at have en masse mælkebøtter i kolonihaven som jeg kan benytte til dette, jeg plukkede dem sammen med min datter, da dette er en oplagt chance for at lave noget sammen. Noget hun også kan finde ud af, og ikke bare sidder og kigge på.





 


Med godt samarbejde fik vi plukket en masse mælkebøtter,


 
Da vi havde plukket en masse, satte vi os ned og lavede kranse af dem. Det smarte her er at min datter også kan få lov til at være med, hun får selv muligheden for at lave en krans, og derved oplevelsen af succes ved at lykkedes i noget helt nyt. Man laver dem ved at rive et lille hul i stilken ved en mælkebøtte, og derefter putter blomsten fra en anden mælkebøtte ind i dette hul, derefter river man et hul i den nye stilk. Så bliver man ved indtil kransen er så stor som man vil have den.
 
 
 
 

 

Her kan man så se det færdige produkt :)



Man kunne også have brugt andre blomster til dette, fx tusindfryd. Det vigtigste er bare at man får hygget og laver noget sammen, når nu vi er begyndt og få vejr der ligner sommer :)

2 kommentarer:

  1. Hejsa

    Fint du har fundet en biotop :-) Biotop 3 opgaven bygger ovenpå biotop 1 og 2 opgaverne. Det vil være fint med en kortskitse over din biotop - hent inspirations på undervisningsbloggen.

    Biotop opgaven lyder: "Afprøv forskellige aktiviteter med de dyr og planter, du finder på din biotop. Beskriv disse aktiviteter på din blog - og beskriv ligeledes de pædagogiske / didaktiske overvejelser du gør dig i forbindelse med aktiviteterne."

    Prøv at undersøge dyrelivet på din biotop. Brug gerne 'Natur og miljø i pædagogisk arbejde' til at underbygge dine pædagogiske / didaktiske overvejelser ift. dine aktiviteter.

    Det lyder lækkert med forårskartofler :-)

    SvarSlet
  2. Nej, hvad i ser sød ud!

    SvarSlet