fredag den 25. april 2014

Lille Sorte Sambo


Fremstilling af Stangdukke

 
·         Lille Sorte Sambo

Jeg har valgt at give min dukke navnet Lille Sorte Sambo. Da jeg var ved at forme dukken slog det mig pludselig, Lille Sorte Sambo, en figur fra en bog jeg med stor glæde læste som barn.

Kort sagt handler bogen om en dreng med navnet Lille Sorte Sambo, og en lidt speciel dag i hans liv. Den blev skrevet af en skotte i 1899, og først udgivet i Danmark i 1937. Nedenfor er en video hvor bogen bliver læst op:


 
Man starter med at hælde træmassen i en skål, 1 del vand, og 3 dele træmasse, herefter røres der rundt, hvorefter massen skal stå i 10 minutter.

 

 

Jeg lavede fejlen at putte for meget vand i, hvilket betød at ”dejen” blev for klistret, så jeg puttede mere træmasse i, hvilket gav et bedre resultat.

 

 

Her er jeg begyndt og forme hovedet:

 
Her har jeg lavet hænderne, jeg kom til at lave dem lidt for store, så der var ikke meget "dej" tilbage til fødderne, så de blev noget mindre end hænderne. Jeg havde en skål vand ved siden af mig for at fugte fingrene da det ellers ville blive besværligt og ændre på formen af massen.

 


Her det hele formet færdigt. Som nævnt kan man se at hænderne er større end fødderne, hvilket man ikke skal lade sig slå ud af, øvelse gør mester :-).

 
 
 
 Opdatering af Lille Sorte Sambo d. 1/5
 
 
 
Træmassen har nu lagt i 4 dage, hvilket betød at jeg kunne begynde og male den. Jeg var overrasket over hvor lang tid det tog før massen var størknet, dette er dog også en fordel da det betyder at man kan gå tilbage og ændre/forme på massen. Jeg har til maling benyttet mig af en simpel spraymaling til træ fra Jem og Fix, til kun 39 kr.
 
 


 



 
 
Efter jeg malede forsiden af ham lod jeg det hele tørre i solen i 2 timer. Derefter vendte jeg det hele og malede bagsiden.
 
 
 
 
Når han nu er tørret, så er næste skridt og lave hans arme, ben og tøj. Hvis man skal følge figuren fra bogen helt, så skal han også have røde læber, rød bluse og turkis bukser. 

 
 

 
 
 
 Opdatering af Lille Sorte Sambo d. 10/5
 
 
Med hjælp fra medstuderende, og underviser er dette status på sorte sambo. Han har nu overkrop og et par arme. Med tilhørende hænder. Fødderne kommer når jeg har syet det tøj han skal have på. 
 
 
 
Her er jeg ved at skære overkroppen til, og bore huller til armene.

 


Da jeg ikke er så teknisk stærk som jeg ellers godt kunne tænke mig at være, fik jeg hjælp fra en sød medstuderende til at bore hullet i hovedet hvor halsen skal sidde fast.


 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar