fredag den 28. november 2014

Flere tegninger

Jeg er nu kommet videre med mit tegneprojekt. Ud over dyr, er jeg også begyndt at tegne ting, som er let genkendelig for børn og en naturlig del af deres verden.

Jeg har eksperimenteret lidt med at tegne figurer og ting som små børn efterfølgende så farvelægger. på den måde for vi et godt samarbejde og kreativ dialog omkring hele tegneprocessen.

Jeg er meget opmærksom på at tegne ting der appellerer til henholdsvis drenge og piger. det er min erfaring at drenge er lidt sværere at engagere i tegneprocessen. det er nødvendigt at tegne "maskuline" ting som biler, fly, busser osv. for at fange drengenes interesse.

Jeg forsøger også at afstemme mine tegninger med en aktuelle årstid. det gør det meget nemmere at få en dialog med de helt små børn.

Nedenfor har jeg indsat nogle af mine seneste billeder. Det skal retfærdigvis nævnes at der har været mange kladder inden disse.

Dette billede af en engel og en pakke tegnede jeg op til jul. Det var meget svært for mig, at få vinkler og perspektiv rigtigt, så det virkede tredimensionelt.

Vanter hjælper os med at holde hænderene varme når man lege udenfor eller går ture.
Ligegyldigt hvordan en pakke ser ud, er den altid sjov at pakke ind og endnu mere spændende at pakke op.



Her har min datter Emilia på snart 4 år farvelagt min tegning.


Dette billede er et typisk vinterbillede, som børnene kan bruge meget tid på at snakke om. Børnene og jeg snakker blandt andet om, hvad man kan lave om vinteren og hvad man skal have på når man skal ud om vinteren, når det er koldt.

Kælken er ofte populær blandt børnene, men tit i selskab med deres forældre, da den kan bruges af alle.
Alle børn syntes det er sjovt at lave en snemand. Først rulles alle sneboldene og derefter sættes de ovenpå hinanden.


Her er billedet farvelagt af en dreng på 5 år.



Denne tegning er en rigtig "drenge" tegning, som de er helt vilde for at snakke om. De elsker at snakke om ting som biler, busser og ambulancer samt fly. Jeg er ved at øve mig på at tegne en brandbil. Det er meget svært og er ikke helt lykkedes for mig endnu.

Flyvemaskiner får børn til at drømme. Flyvemaskiner laver hvide linjer på himlen.
Busser er en miljøvenlig transportform. De forurener meget mindre med de biler de erstatter. Biler er blandt mange børns favorit legetøj, og især små drenges, der findes mange små veje at lege med dem på. En ambulance kan redde liv. Ambulancer larmer med deres sirener.

Her har en dreng på 6 år farvelagt min tegning.

 
Jeg er tit blevet bedt om at tegne kaniner af de små piger. De elsker kaniner.
 
De små kaniner hopper rundt i skoven. 
Bier repræsenterer af blomster og frugttræer. De er flotte med deres gule og sorte farve. 


Dette billede er også farvelagt af min datter Emilia på knap 4 år. Som det kan ses, har børn i den alder et meget afslappet forhold til korrekte farver og vil helst bruge, hvad de synes er pænest.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar